oleh Sarifah
Yatiman (Singapura)
KEJUJURAN
Norulasyikin Jamain
Pabila tiap tanggungjawab kau terima
Demi amanah
Pabila cintamu pada kebenaran
Terlalu halus untuk dikesan
Kemanusiaanmu
Bukan sementara
Kesetiamu
Tidak mengenal kesudahan
Itulah kejujuran
Yang terukir tanpa penghormatan
Yang tersentuh hati mengerti cuma
Teruskanlah
Kerana kejujuran terlalu manis
Untuk dinilai dengan apapun di dunia
BM 26 Mei 2002 (Hadiah persuratan 2003)
Puisi adalah fikiran jiwa penyair. Melalui bahasa yang puitis
inilah terungkapnya pesanan/ mesej dan persoalan yang disampaikan. Puisi dapat
memberikan kepuasan kerana dapat merakam apa sahaja yang didengar, dilihat dan dirasakan untuk diolah semula
menjadi satu yang tersurat atau pun yang tersirat. Makanya, puisi berhubung rapat
dengan perasaan manusia dan dengan
pelbagai cara pula akan terbentuk puisi dengan menyuarakan emosi ini melalui luahan
kata-kata yang indah.
Puisi Kejujuran karya penyair Singapura Norulasyikin Jamain
memberikan gambaran bahawa kejujuran itu perlu, bukan sahaja di dalam penulisan
bahkan untuk kehidupan seharian. Bagaimana
pendamaian akan muncul atau wujud jika kejujuran itu sendiri masih jauh dan
dipinggirkan.
Isu manusia dan kemanusiaan merupakan antara tema utama dalam
puisi. Begitu juga dengan suara-suara penyair wanita Singapura yang akan diketengahkan
di sini. Puisi untuk perdamaian dunia. Ramai penyair melahirkan dan mencipta
puisi dengan jiwa yang bergelora. Kejadian keganasan, kekejaman yang disiarkan
bukan sahaja berlaku di dunia di peringkat antarabangsa juga berlaku dalam
masyarakat setempat di negera
sendiri. Malah kekadang berlaku di dalam rumahtangga
sendiri.
Fenomena umum puisi-puisi Melayu Singapura jarang terlepas dari
suara-suara keras dalam diksi-diksi untuk mendatangkan kesan kepada kehampaan
dan kekecewaan tentang isu dunia. Namun tidak semua penyair Singapura
melahirkan kekecewaan, kemarahan dan kutukan melalui puisi yang bersifat (marah-marah begini) yang terlalu agresif.
Sebahagian penyair wanita yang dipilih untuk perbincangan hari ini
membuktikan bahawa dalam kelembutan dan kesederhanaan pengucapan mereka,
membawa pesanan, juga melahirkan keresahan, kekecewaan dan kemarahan. Sebagai contoh, puisi Di Tengah Alam oleh
Professor Dr Hadijah Rahmat menyatakan kekerdilan diri . Tanggapan beliau:-
Petikan
Di Tengah Alam
Aku mesti susur semua pantai, teluk dan lembah
meredah rimba Afrika dan
Sahara
memanjat Everest dan Himalaya, menerjuni Niagara
lalu merenangi Sungai Nil dan Lautan Pasifik
menyelam ke dasar laut Filipina
kemudian terbang ke angkasa melingkari cakerawala
untuk melihat dunia dan isinya.
…
…
Bagaimana dan bila
manusia seperti aku dari bangsa kerdil
di tengah negara kecil
akan lebih bererti dan disedari di peta dunia
dapat mengukir sebuah bekas di jalanan sejarah
menggantung sebutir kejora di dada cakerawala
sambil mengecap keredaan Allah!
Apa yang dicari oleh seorang penyair seperti Professor Dr Hadijah
Rahmat ini? Tentulah perdamaian dan ketenangan.
Walaupun bersuara tegas, namun kelembutan suara wanita jelas terpancar
dalam bait-bait yang diketengahkannya. Jadi yang dicari melalui puisi Di Tengah
Alam ialah kesejahteraan. Secara tidak langsung yang dicari ialah ketenteraman.
Setiap penyair menjalankan tanggungjawab dan amanah dalam cabaran
yang besar dan selari dengan perubahan
yang berlaku di sekililingnya. Mereka juga menjalankan peranan manusia luhur dan sedia berbakti kepada masyarakat melalui puisi yang dicipta
dengan puitis , kreatif melalui pemikiran dan memberi jiwa kepada kehidupan dan
keperibadian manusia.
Begitu juga dengan beberapa puisi lain tulisan Norulasyikin Jamain
seperti Bosnia, Syria tanpa Suara dan Setia
dan Harmoni. Puisi-puisi Norulasyikin Jamain membawa mesej mengenai
peperangan dan memerlukan perdamaian. Malahan
pengharapan agar pedamaian yang semakin tipis kembali muncul dan mengembirakan
kehidupan.
BOSNIA
darah tumpah di mana-mana
daging tersiat dan tersadai
keamanan sudah lama hilang
tangisan sekadar penyedap rasa
angin tidak lagi mendinginkan
pun panas terlalu lemah untuk menghangatkan
apa lagi perlu dibicara
jika dunia hanya
memejam mata
lalu satu satu gugur
mencium bumi sambail bersujud pada-Nya
kulit ini sudah hancur
perut ini jauh dari kekenyangan
jantung ini hanya menunggu perhentiannya
tapi tidak iman ini
biar tetap kental di dada
pemandangan zahir ini
terlalu menyeksa batin
hingga bila agaknya
angka kematian bakal menemui titik noktahnya?
BM – Okt 1995
Dalam kelembutan permilihan diksi-diksinya, ternyata mesej yang diketengahkan mengenai
penderitaan mangsa peperangan.
Seorang lagi penyair wanita Singapura, Kamariah Buang juga
melahirkan puisi yang mempunyai tema yang serupa iaitu peperangan dan kerinduan
pada perdamaian. Petikan puisinya – Demi Gaza II yang disiarkan di BM.
DEMI GAZA II
Yang menanti
Kebebasan itu hadir
Dari kelopak layu
Merayu rayu
Depan tugu
Yang minta di datangkan
Bahagia berterbangan
Berlari mengiring awan-awan
Senyum di bumiku tuan
….
….
Di sini kita mengalih
Pandang memandang
Mengenangkan malammu
Mengenangkan siangmu
Menghadap tuhanmu
Tolong bisikkan
Pada harga kebebasan
Terlalu mahal untuk dijulang
Demi GAZA
Mesej yang ingin diketengahkan ialah pedamaian. Menyeru perdamaian
untuk misi menyelamatkan warga negara berkenaan. Walaupun pedamaian hanyalah
satu pengharapan, kewujudan hakikinya tiada siapa yang pasti dan dapat
menentukan kehadirannya.
Ramai yang menyintai
damai. Semua orang akan
mengharapkan perdamaian akan berpanjangan demi menikmati nikmat keselesaan tanpa rasa takut dan curiga. Maka
peranan media secara langsung menyampaikan perkembangan pergolakan walau di
mana sekali pun, akan mendorong dan memberikan inspirasi kepada penyair untuk
menyusun diksi-diksi untuk merangkainya menjadi sebuah puisi.
Seorang lagi penyair wanita Singapura yang mempunyai koleksi
puisi-puisi bertemakan perdamaian ialah Rasiah Halil. Dari kumpulan puisinya
Balada Anak Dagang, diketengahkan puisi beliau berjudul Hikayat Baghdad (ii)
Hikayat
Baghdad ( ii )
Menangislah para ulama silam
pemikir, wali, syuhada
bersemadi di bumi Iraq
bahawa tanah bersejarah ini
semakin dibanjiri darah
semakin dipercatur kuasa
kerana emas hitamnya.
Dan pembunuhan pun berlarutan
bagai dihikayatkan Shehrezad
mungkin melangkau 1001 malam
bersama kesengsaraan
perebutan, api dendam,
sedang yang tepu menderita
akankah didengar suaranya?
Begitulah suara hati dan luahan rasa penyair mampan Singapura
Rasiah Halil. Dihasilkan pada tahun 2004, rasanya puisi ini masih lagi releven
sehingga hari ini.
Berdasarkan kepada beberapa contoh dan petikan puisi-puisi penyair
wanita Singapura ini, apa yang ingin dikatakan di sini ialah mencipta puisi yang bertemakan peperangan,
keganasan dan keruntuhan sesebuah negara dapat diutarakan dengan bahasa yang
puitis dan indah . Mencari perdamaian
bukan mudah tetapi menghasilkan karya puisi untuk perdamaian adalah bukan mustahil. Tidak perlu
puisi-puisi dihasilkan dengan pengucapan bahasa yang kesat yang kaya dengan
sifat dan ciri-ciri kemarahan. Penyair wanita Singapura ini dapat membuktikan
bahawa dengan pengucapan yang lebih berhemah, puisi-puisi untuk perdamaian
dunia masih dapat dihasilkan.
Walau bagaimanapun saya berpendapat bahawa apa yang dihasilkan
oleh para penyair sendiri merupakan luahan perasaan dan apa yang terbuku di
hati mereka. Tapi dapatkan tindakan diambil atau apakah yang dapat
disumbangkan untuk mencapai perdamaian
ini hanya dengan melalui puisi-puisi?
Tidak ada komentar:
Posting Komentar